At give gaver der skaber glæde handler, i modsætning til hvad mange tror, ikke om intuition, et stort budget eller om graden af velmenende entusiasme. Det er snarere et spørgsmål om planlægning, overblik og systematik.
Udbredte fejl, gavegiveren bør undgå
- at shoppe efter noget hun selv ville være blevet glad for
- at give en gave med det formål, at sende en besked til personen om f.eks. dårlig studiemoral, utilstrækkelig hygiejne eller uforsigtig omgang med det modsatte køn (eks. "Ih, tak, tanke Margrete, sikke en flot 1 liters skælshampo fra Sanex").
- en variant af ovenstående. At give en gave med det formål at forbedre personens liv, som man dømmer for kedeligt/ædrueligt/lavkulturelt. Der bør her skelnes ml. at ville lave om på onkel Hans og at ville tilføje til onkel Hans' spektrum af interesser. Eksemplificeret -> hvis Hans elsker øl og pølser, vil han blive glad for hjemmelavet sennep og et gavekort til stenalderboden i Torvehallerne. Hans vil nok blive mindre glad for en kogebog om Raw Food, som du giver ham, fordi du synes, han er for tyk.
- at give noget, der ser billigt eller meget brugt ud. Det signalerer ligegyldighed. Det er ikke det samme, som at det ikke må være det - det kommer an på din modtager.
Man kunne liste flere, men den gennemgående tematiske struktur bagved dårlige gaver, er, at de er anskaffet ud fra et egocentreret standpunkt: 'hvad jeg synes', 'hvad jeg kunne tænke mig', 'hvad jeg mener Børge mangler'. Man bør altid søge at sætte sig i modtagerens sted.
Binære par for gavegivning
'jeg synes' >< 'jeg tror, han synes'
ligegyldighed >< føling og interesse
gætværk >< planlægning
stress og jag >< tid og overblik
Metoden
Nu til det essentielle. At finde den rigtige gave handler om at kende personen godt og gøre sig bevidst om den viden. Det gælder om at lægge sin subjektivitet til side og fordybe sig i modtagerpersonligheden. Et nyttigt værktøj er her et Mind Map.
Mind Map Metoden er udbredt inden for mange former for brainstorming og problemløsning, men er mindre kendt for dens nytte ifht. gavegivning, hvor dens evne til at forbinde brugeren med ellers hengemte vidensdepoter og udnytte disse, er ekstremt brugbar.
Sådan: Skriv modtagerens navn midt på et stykke papir. Rundt om navnet skal du herefter nedskrive alle de ting, du kan komme i tanke om han godt kan lide, det være sig beskæftigelser, objekter, osv. Ingen begrænsninger. Du vil finde, at du kan komme i tanke om mere, end du lige regnede med. Det må godt tage lang tid. Du må godt snyde, og kigge på Facebook og i hans ting (hvis du altså normalt må kigge i hans ting, ellers skal du måske lade være).
Næste skridt er at tilføje mere. Hvad ser ud til at passe ind? Hvis et emne ser ud til at passe tematisk sammen med det allerede skrevne, er der en god mulighed for, at din modtager også vil kunne lide netop det. Det er i forbindelse med tilføjelsen at du skal begynde at komme på gaveidéer.Hvis de passer ind i dit Mind Map vil modtageren højst sandsynligt kunne lide dem. Du kan også skrive ting, modtageren ikke bryder sig om, og få idéer gn. dem.
Eks.
Ekstra spørgsmål, der kan pejle dig ind på din modtagertype
Har han mange ting? Vægter han kvalitet/kvantitet/begge?
Er hun meget selektiv? Skal det kunne byttes?
Skal gaven gives foran andre? Hvor sjovt/pinligt må det være?
Hvis du gennemgår disse simple, men lidt tidskrævende skridt før du går på gavejagt, vil du helt sikkert få nogle gode idéer. Det er garanteret.