Emne:
Skelsættende, aldrig før set Komparativ analyse af The Picture of Dorian Gray og Dorian med fokus på det grænseoverskridende potentiale i dekadencens benyttelse af groteske emner: forfald og død og homoerotik. For i den senvictorianske bevidsthed og i 80erne under AIDS-epidemien er bøssen=død. It's all the same, really. Jøden = den homoseksuelle = kvinden = sex = syfilis = SIDA = død. I vesten kan vi godt lide at fantasere om vores egne beskidte tendenser. Det kommer med blasertheden.
Titler:
Det smukke monster
- dobbeltheder og paradokser i fortællingen om Dorian Gray
Forfald til poetiske vendinger fordi det lyder godt og overse den faktiske betydning af det skrevne.
Moderne monstrøsitet
- Fin de siècle fantasier.
Man går aldrig galt i byen med franske begreber.
Indholdsfortegnelse:
Problemformulering
Egentligt indhold:
Hvorfor? Åh, hvorfor er jeg en dandy fanget i en ung kvindelig akademikerkrop? Jeg vil bare have fløjl, opera og rødvin! I går var jeg så desperat efter ikke at skrive opgave, at jeg overspringslæste halvdelen af A Man of No Importance , hele Venus in Furs, første bind af Neil Gaimans Sandman serie, en artikel om statens kunststøtte (og den mulige reduktion), et indlæg om satanisme, og nåede at lede efter lykken i Netto hele to gange. Alligevel kunne jeg simpelthen ikke komme igennem mere end to kapitler af Dennis Cooper's Frisk, den faktisk eksamensrelevante homopornografiske snuff roman. Fordi selv morderiske bøsser åbenbart bliver kedelige, når de er på pensum.
Jeg vil have ferie, så jeg kan komme til at sidde indenfor (ligesom nu) i mørket, med mine solbriller og mine dårlige vaner og få catchet op på mit Deleuze.
Skelsættende, aldrig før set Komparativ analyse af The Picture of Dorian Gray og Dorian med fokus på det grænseoverskridende potentiale i dekadencens benyttelse af groteske emner: forfald og død og homoerotik. For i den senvictorianske bevidsthed og i 80erne under AIDS-epidemien er bøssen=død. It's all the same, really. Jøden = den homoseksuelle = kvinden = sex = syfilis = SIDA = død. I vesten kan vi godt lide at fantasere om vores egne beskidte tendenser. Det kommer med blasertheden.
Titler:
Kønnets dekadence
- attraktion, abjektion, transgression og transcendens fra modernisme til postmodernisme
benyt mange lange ord og gå typisk occidentalist-masturbatorisk i det direkte kød på modernitetenDet smukke monster
- dobbeltheder og paradokser i fortællingen om Dorian Gray
Forfald til poetiske vendinger fordi det lyder godt og overse den faktiske betydning af det skrevne.
Moderne monstrøsitet
- Fin de siècle fantasier.
Man går aldrig galt i byen med franske begreber.
Indholdsfortegnelse:
Problemformulering
Definitioner/Historiske omstændigheder/baggrund
Redegørelse
Redegørelse for anden teori
Analyse begynder
Nyt emne
Nyt emne
Ny vinkel
Analyse i nyt lys: Fortolkning
Underoverskrift
Konklusion
Litteraturliste
Easy peasy.Egentligt indhold:
Vil læse værket med fokus på det groteske som
frigørelsesstrategi og som en fortsættelse af dekadencens tilsvarende funktion
i det forrige århundrede, hvor modernisme bliver en gentagelse af æsteticisme,
grotesk af dekadence, queer af dandyism.
Hedonisme sættes overfor naivitet
og menneskekroppen som definerende grænse for sindet sættes i fokus.
1)
sofistikeret transgression 2) sanselighed og tiltrækkelsen af det abjekte 3)
Queers, freaks og monstre
Hvorfor? Åh, hvorfor er jeg en dandy fanget i en ung kvindelig akademikerkrop? Jeg vil bare have fløjl, opera og rødvin! I går var jeg så desperat efter ikke at skrive opgave, at jeg overspringslæste halvdelen af A Man of No Importance , hele Venus in Furs, første bind af Neil Gaimans Sandman serie, en artikel om statens kunststøtte (og den mulige reduktion), et indlæg om satanisme, og nåede at lede efter lykken i Netto hele to gange. Alligevel kunne jeg simpelthen ikke komme igennem mere end to kapitler af Dennis Cooper's Frisk, den faktisk eksamensrelevante homopornografiske snuff roman. Fordi selv morderiske bøsser åbenbart bliver kedelige, når de er på pensum.
Jeg vil have ferie, så jeg kan komme til at sidde indenfor (ligesom nu) i mørket, med mine solbriller og mine dårlige vaner og få catchet op på mit Deleuze.