Denne gang med Freud, feministisk kritik og konstant koffeinoverdosis
Fronten blev en scene for det drabelige møde
mellem forestillinger og realiteter. Ligesom på nogle måder voksenlivet havde været det for mange victorianske
kvinder.
Med andre ord, er der ingen vej uden om. Hysteriet smitter. An image of an angel becomes an angel.
Fortolkningen af fiktion kan i sig selv betegnes som et hysterisk projekt - søgen efter sandhed i billeder, der nødvendigvis er fantasi. Vi forestiller os, at det er rigtigt. Vi leger med. Vi fantaserer, ligesom Anna O. i så høj en grad, at illusionerne overtager.
Jøden = kvinden
= den homoseksuelle = hysterikeren, og for europæeren = amerikaneren
Freud mente, at vi basalt set alle er lige slemme - og at det er det moralske forfald der leder til psykens knæk, ikke det fysiologiske (selvom syfilis er en gråzone).
Gilman tolker Freuds behandling af Dora som en
behandling af hans egne kulturelle sygdom: det jødiske. Bl.a. tænker han Doras
tilsyneladende fantasi om at dyrke oralsex med sin far (og alle andre for
øvrigt) som en udøvelse af fellatio til trods for at det skulle være som et
alternativ pga mandens impotens. Her burde Freud måske have tænkt på
cunnilingus.
Evolutionære modeller lå bag
fremmedgørelsen af det seksuelle, der blev betragtet som tilhørende et lavere
stadie af menneskets udvikling, eksemplificeret af blandt andet Richard von
Krafft-Ebing i Psychopatia sexualis i
1888, hvilket også tjente fint til at forklare hvorfor netop børn, kvinder og
fremmede racer var så meget mere i deres drifters vold end den forfinede
moderne mand – der dog nemt kunne hives ned på deres niveau, stillet overfor
fristerindens tuberkulosesblege og barnlige barm.
Hvad Breuer
ikke berettede var, at Anna O., Bertha Pappenheim, led af en fantomgraviditet
under afslutningen af forløbet og aldrig blev kureret. Det
kan man kalde noget af en fortielse.
For
Freud er det hysteriske kendetegnet ved patientens usammenhængende tale. I
tilfælde hvor hysterikerens fortælling er sammenhængende, er der ikke tale om
hysteri. Så
nemt er det.
Den lystne, men ikke utiltrækkende Herr K. gør
tilnærmelser til den tilsyneladende uskyldige Dora, der dog beviser sit urene
sind ved at nægte ham adgang til sine kvindelige dele og i stedet i afsky
flygte.
Freud: “This was
surely just the situation to call up a distinct feeling of sexual excitement in
a girl of fourteen who had never before been approached. But Dora had at that
moment a violent feeling of disgust, tore herself free from the man, and hurried
past him to the staircase and from there to the street door.”
Paternalistisk patologisering for alt det
jødiske guld.
Freud regner med at hun er flygtet da hun har
mærket en erektion, og konkluderer at en sådan afsky må skyldes at hun
associerer oplevelsen med noget ubehageligt. Det er utænkeligt at en 14-årig
pige skulle kunne blive utilpas ved fallos i sig selv. UTÆNKELIGT.
Hysteriske mænd er homoseksuelle, hysteriske
kvinder er til det hele – ifølge Freud.
Something, something, onani.
Jeg
vil tale om galskab som diskurs, metafor, form, diagnose. Many, many things. Hvordan
spørger du? Det er jo et galt projekt! Ja, men hysterikeren er ikke bange for
at gabe over mere end hun kan sluge. Eller jo, derfor hoster hun. Nevermind. Vi
forsøger.
Men den
unge Wienske kvinde er som stereotyp i den maskuline fantasi et tomt hylster,
klar til at blive opfyldt af hans beskidte længsler – eller som Dora et
ubevidst sind, der skal penetreres og forstås af den beskuende, belurende
voyeur-psykoanalytiker.
Fantasier om uskyldige forførere, barnlige femme fataler hvis lokkende endnu uformede attributter og let åbne fugtige munde lader den voksne moderne mand uden mulighed for at forsvare sig. Det har ikke været nemt at være kvinde i denne kontekst.
Fantasier om uskyldige forførere, barnlige femme fataler hvis lokkende endnu uformede attributter og let åbne fugtige munde lader den voksne moderne mand uden mulighed for at forsvare sig. Det har ikke været nemt at være kvinde i denne kontekst.
The Yellow Wallpaper:
”John laughs at me, of course, but one expects
that in marriage.”
Med andre ord, er der ingen vej uden om. Hysteriet smitter. An image of an angel becomes an angel.
Fortolkningen af fiktion kan i sig selv betegnes som et hysterisk projekt - søgen efter sandhed i billeder, der nødvendigvis er fantasi. Vi forestiller os, at det er rigtigt. Vi leger med. Vi fantaserer, ligesom Anna O. i så høj en grad, at illusionerne overtager.
“Any honest scholar knows that we are all
hysterics, especially when we are
writing papers.”