søndag den 24. juni 2012

Bærsnaps

Update, 24-07-2012
Det viste sig at snapseforsøget blev ganske fantastisk, og der følger derfor en opskrift.

½ liter hvid rom (så teknisk set måske ikke ligefrem snaps, men stadig godt)
1 pose frosne hindbær
1 pakke friske blåbær
så meget hvidt sukker som du tør
1 økologisk lime

Det hele blev gjort på slump, men frygt ikke - man kan ikke få for mange bær og sukker bliver det også svært at overdrive.
Hindbærrene fik lige et opkog i så lidt vand som muligt og blev hældt på glas sammen med rom, sukker og limebåde. Blåbærrene tilsatte jeg først efter en uge, da jeg syntes, det smagte for stærkt, men man kan vel også sagtens smide dem i med det samme.
Det hele stod kun 3 uger (alkohollen holder bærrene friske, bare sørg for de er dækkede til. 'Læg det i sprit, så holder det længere'). Så filtrerede jeg det. Jeg erfarede at kaffefiltre ikke rigtigt kan klare mosten, men et stykke lærred er helt perfekt. Jeg lod et par blåbær ligge i flasken til pynt - jeg kan ikke anbefale at spise dem.

Drikken har fået navnet Morgendram eller Kvistlig Lindesnaps, fordi manden, der drak, allerede var for fuld til at sige det ordentligt - drammen smager nemlig af saft, og det søde fra hindbærrene og det mere aromatiske fra blåbærene skaber tilsammen en behagelig balance.