lørdag den 15. oktober 2011

Viktorianske flirteteknikker

Den victorianske æra i England varede fra 1837, hvor Dronning Victoria begyndte at regere, til hun døde i 1901. Det var på den tid dårlig etikette for kvinder åbenlyst at indlade sig i romantiske foretagender, og der fandtes derfor en mængde genveje, hvorigennem kønnene kunne flirte diskret.

For eksempel:

Franz Xaver Winterhalter: Kaiserin Elisabeth von Österreich, 1865
Vifte 

Ja: hvilende på højre kind

Nej: hvilende på venstre kind

Jeg elsker dig: trækker over kinden

Jeg hader dig: trækker igennem hånden

Jeg er ked af det: trækker forbi øjnene 

Kys mig: håndtaget mod læberne

Du er ondskabsfuld: åbner og lukker flere gange

Følg mig: bærer med højre hånd foran ansigtet

Vent på mig: åbne viften meget

Tidspunkter kunne indikeres ved at folde viften ud, og hver liste var så et timetal.

Glem mig ikke: vifte bag nakken

Der er flere versioner af viftesproget rundt om på nettet. Jeg har taget tegn med, som der er nogenlunde enighed om, men jeg gad vide, om der var større enighed om viftesproget dengang. Sandsynligvis forandrede traditionerne sig bare som årene gik.
Udover viften, kunne man benytte også et lommetørklæde, en parasol eller handsker - hvad man nu som fin ung dame, lige havde på sig.

For yderligere information om viktoriansk etikette, se John H. Young: Our Deportment - Or the Manners, Conduct and Dress of the Most Refined Society, 1883
Som E-bog. Jeg tror, jeg må ud og have den i fysisk udgave, den vil gøre sig virkelig godt ved siden af Emma Gad.

Fun fact, fra kapitlet om blomstersprog (for den generte eller travle langdistanceflirt): basilikum står for had, lavendel for mistillid og påskeliljer for ridderlighed.