onsdag den 15. februar 2012

Kager, der smager

Jeg startede i går som praktikant på Thorvaldsens Museum. Jeg skal hjælpe lidt til i den digitale afdeling de næste par uger. Det er et arrangement, jeg selv tog initiativ til efter jeg havde været derinde som ungt, kreativt menneske, og opdagede hvor hyggeligt der er. Jeg tog altså herefter alle metoder i brug for at overbevise dem om, at de skulle lade mig komme igen og gøre nytte - blandt andet lokkede jeg med kage.

I går oprandt så dagen, og da jeg er en kvinde af mit ord, var der gjort noget ud af det søde:

Chokolade-cheesecake m. karamelliserede appelsiner
(mener opskriften er fra Suveræne Succeser af Sonja Bock og Tina Scheftelowitz. Jeg har lavet en lille smule om på den)

Bund
200 g digestive kiks
100 g smør
1 tsk stødt kanel

Fyld
½ dl + 2 dl piskefløde
100 g god chokolade m. højt kakaoindhold
200 g flødeost naturel
4 blade husblas
saft og skal af 1 usprøjtet appelsin

Karamelliserede appelsiner
2 dl vand
200 g sukker
1 usprøjtede appelsine

Kiksene puttes i en plastikpose og knuses med fingrene. Det behøver ikke være vildt fint, men der skal helst ikke være nogen store klumper tilbage. Blandes i en skål med smeltet smør og kanel. Fordel massen i bunden af en smurt springform (jo mindre den er, jo højere bliver kagen), og stil formen i køleskabet.
Varm ½ dl fløde og smelt den hakkede chokolade heri under omrøring og ved lav varme. Rør flødeosten ud i den smeltede chokolade til det er en fin, ensartet creme.
Læg husblassen i koldt vand i 5 min. og smelt den så over lav varme i en gryde sammen med det vand, der hænger ved. Hold øje med den, det går ret hurtigt.
Bland husblassen med appelsinsaft og reven appelsinskal.
Tjek at husblassen nu er fingervarm og rør den - lidt ad gangen - i chokoladecremen. Prisk de 2 dl fløde til skum og fold det blidt i blandingen. Hæld så det hele i springformen og stil den på køl i mindst 3 timer, gerne natten over.

Karamelliserede appelsiner: kog vand og sukker et par minutter ved svag varme. Skær appelsinen i meget tynde skiver . Kog skiverne i sukkerlagen uden låg og ved svag varme i temmelig lang tid. 40 minutter eller sådan noget, til appelsinskiverne karamelliserer og begynder at se rigtig gode ud.

Pynt kagen.

Hvis den er genstridig når den skal ud af formen, løsn da forsigtigt med en skarp kniv langs kanten. 


Blåbærtærte med marcipan og hvid chokolade
(opskriften stammer fra Tænd på tærter - Tryl med tilbehør af Elisabeth Emtoft, Gitte Kristensen, Rikke Holm. Jeg fandt den på bloggen MissMuffin. Her har jeg også lavet lidt om.)

Bund
150 g hvedemel
100 g koldt smør
60 g flormelis
1 æg

Fyld
250 g marcipan
35 g sukker
2 dl piskefløde
2 æg
75 g hvid chokolade
250 semifrosne blåbær

Smørret smuldres i melet og æltes sammen med flormelis og æg. Dvæl ved den interessante fornemmelse af rå æggeblomme mellem fingrene. Når dejen er ensartet lægges den i en plastikpose, trykkes flad og puttes i køleskabet i en times tid (dette tidsrum kan med fordel anvendes til at lave en anden kage).
Smør tærtefadet med smør og drys lidt mel over. Gnid hænderne ind i mel og fordel ved hjælp af dette fantastiske anti-klistre-middel den genstridige bund i fadet.
Forbages i ca. 10 min ved 180 grader (varmluft).
Riv imens marcipanen på et rivejern og bland den med sukker. Pisk fløde i til massen er nogenlunde ensartet. Tilsæt æggene et af gangen.
Vend forsigtigt hakket chokolade og blåbær i dejen. Mine havde ligget lidt vel længe på køkkenbordet og farvede derfor alt blåt. Til gengæld var de samtidig frosne nok til at afgive en masse vand mens de bagte. En anden gang ville jeg nok tø dem op i en skål før de skulle bruges, for at blive fri for det ekstra isvand.
Massen fordeles i den forbagte tærtebund og bages ved 170 grader (stadig varmluft) i 20-25 min. til massen har sat sig og den er blevet gylden.