fredag den 1. august 2014
torsdag den 19. juni 2014
mandag den 16. juni 2014
Ord er ord er ord er øjeblikke er skyer er ord
(I dag øjeblikke hvor det selvskabte Du ikke var et sted)
(Eskapisme vokser sig hurtigt omfattende, forvandles til næsten-substantiel tilfredshed i kunst, mod tendens til levende død)
På vej ned i mulden igen.
En spændthed over brystbenet, mere rolig, end ikke tæt på at sprænges.
synker mod mørke og is - i hans øjnes hullede lys er jeg hel og let og tyngden af døde bier bliver blå himmel
Mening forsvinder, når vi fylder vores dage med dekadence.
Vi får det hele med
I flammerne kaster jeg det, der skal vokse og det, der skal dø og ilden lægger sig som et varmt, mørkt slør over mine øjne og bryder blikket
At bære sine sår som mærker, som vilkår, der skaber an other on the inside.
You pick the best parts.
Ubekymrede flirtende fugle aftaler vi ægteskab i den dybe sofa, som jeg glider ned i ved første lejlighed i ren begrejstring over hvor nem legen er (før man kender hinanden)
Vi lever (ikke) i en jazz tid, (men) drikker gin og tonics.
Da jeg vågnede i morges var det sommer.
W. Pater blev forstået som hedonist fordi han var skadet af sin kontakt med indholdets ubærlige skønhed.
Hun siger: "Lad os se." Han kysser mig som om, jeg var en dukke. Hendes kys er bløde og varme som smør. Hans mund er alt for lille. Han smager af mere og han smager af magt. Han klinede sig til mig. Han kysser mig som om intet er forbudt. Begæret er en følge af loven den symbolske orden. Jeg elsker dig i dag dine øjne er blå du tænker på at kysse mig.
There are moments I want to save.
They are not so ugly as to be locked away in the abyss of never existed in the first place (this is the best place to hide your secrets). It was only a story.
Indskriver virkeligheden på sin krop.
Da jeg ramte gulvet var jeg allerede væk.
Prøver at krænge kropsligheden ud for at skabe plads til sjælen.
Fylder 25 og er lykkelig. Vin sidder i lyset på plettet sofa og hører "and the river flows beneath your skin."
"You can never hide from me," he said. Ekko. Ekko. Ekko. Bud I did hide. I was quiet and still.
Mit var det eneste med lås.
And you have such nice little hands.
Labels:
eksperiment
lørdag den 14. juni 2014
torsdag den 5. juni 2014
mandag den 2. juni 2014
Fin de siècle transgressioner
In vases of coloured glass, expensive cut flowers were silently screaming as they smellily expired.- Will Self, Dorian.
I modernitetens fascination af det immanente og i fantasien om den lurende undergang, fremkommer et netværk af grænser og transgressioner. Hvis den historiske modernitets reaktion på det usikre møde med det groteske eksistentialistiske i mørket uden Gud, er at bygge nye historier og opsætte regler, er den æstetiske modernitets kunstarter beskæftiget med at pille ved disse. Dekadencen som en strømning der beskæftiger sig med forfaldet, udfordrer æstetiske og moralske normer samtidig med at den, påvirket af dødsbevidstheden, søger at vinde ind på livet.
I sin dobbelte afvisning og sensuelle flirten med forfaldet, antager dekadencen på én gang form af orgastisk stønnen og langtrukkent dødsskrig, som den smyger sig gennem den moderne tids kulturelle overlevelsesforsøg.
Over for moderniteten erklærer den sit transcendente ærinde i jagten på øjeblikkets evige skønhed, men i tråd med dens moderne natur, drives den mod grænsebruddet og fejrer den perverterede seksualitet, forfaldet, den ubegrænsede hedonisme.
Som en repræsentant for kulturens fantasi og samtidig for dens mareridt, samler Dorian to former for transgression, den transcendente sublimering og den groteske abjektion. Han sætter som figur håb og
håbløshed op imod hinanden forenet i én splittet karakter, der er både objekt, billede betragtet, og subjekt, handlende aktør.
Som objektificeret ideal er han hentet fra antikken, klædt i solskin og utopier af kunstner-æsteten der ønsker
sig en ny hellenisme. Som frontfigur for en kulturelt dejekt samfundsgruppe, de dekadente og de homoseksuelle, dem, der søger værdierne på den anden side af normerne, fremstår han som personifikationen af det evige øjeblik, som en evigt ung, evigt smuk bringer af bedre tider.
Forvandlet gennem dekadent dødsild, svedet og i mødet med det groteske mørke, begæret af også den desillusionerede moderne hedonist, får han øje på den lurende undergang og forvandles til handlende
moderne monster der bærer på det abjekte. Desillusionen smitter og i en rejse gennem meningsløshed og
vridende kroppe, overfører Dorian døden til dem, der begærer ham. Som en personificeret dialektik mellem skønhed og forfald, lover han både evighed og død.
Som et symptom på den kultur, der har skabt ham, findes han i myten om det evige, frie liv og den smukke kærlighed, samtidig bærende erkendelsen af, at intet varer evigt og døden venter på os alle. Mens vi venter på døden, kan vi drømme om evigheden.
Labels:
dekadence,
universitetet
tirsdag den 27. maj 2014
mandag den 26. maj 2014
søndag den 25. maj 2014
Historisk Emne, Litteraturvidenskab
Emne:
Skelsættende, aldrig før set Komparativ analyse af The Picture of Dorian Gray og Dorian med fokus på det grænseoverskridende potentiale i dekadencens benyttelse af groteske emner: forfald og død og homoerotik. For i den senvictorianske bevidsthed og i 80erne under AIDS-epidemien er bøssen=død. It's all the same, really. Jøden = den homoseksuelle = kvinden = sex = syfilis = SIDA = død. I vesten kan vi godt lide at fantasere om vores egne beskidte tendenser. Det kommer med blasertheden.
Titler:
Det smukke monster
- dobbeltheder og paradokser i fortællingen om Dorian Gray
Forfald til poetiske vendinger fordi det lyder godt og overse den faktiske betydning af det skrevne.
Moderne monstrøsitet
- Fin de siècle fantasier.
Man går aldrig galt i byen med franske begreber.
Indholdsfortegnelse:
Problemformulering. PAGEREF _Toc388263040 \h 2
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F0063003300380038003200360033003000340030000000
Egentligt indhold:
Hvorfor? Åh, hvorfor er jeg en dandy fanget i en ung kvindelig akademikerkrop? Jeg vil bare have fløjl, opera og rødvin! I går var jeg så desperat efter ikke at skrive opgave, at jeg overspringslæste halvdelen af A Man of No Importance , hele Venus in Furs, første bind af Neil Gaimans Sandman serie, en artikel om statens kunststøtte (og den mulige reduktion), et indlæg om satanisme, og nåede at lede efter lykken i Netto hele to gange. Alligevel kunne jeg simpelthen ikke komme igennem mere end to kapitler af Dennis Cooper's Frisk, den faktisk eksamensrelevante homopornografiske snuff roman. Fordi selv morderiske bøsser åbenbart bliver kedelige, når de er på pensum.
Jeg vil have ferie, så jeg kan komme til at sidde indenfor (ligesom nu) i mørket, med mine solbriller og mine dårlige vaner og få catchet op på mit Deleuze.
Skelsættende, aldrig før set Komparativ analyse af The Picture of Dorian Gray og Dorian med fokus på det grænseoverskridende potentiale i dekadencens benyttelse af groteske emner: forfald og død og homoerotik. For i den senvictorianske bevidsthed og i 80erne under AIDS-epidemien er bøssen=død. It's all the same, really. Jøden = den homoseksuelle = kvinden = sex = syfilis = SIDA = død. I vesten kan vi godt lide at fantasere om vores egne beskidte tendenser. Det kommer med blasertheden.
Titler:
Kønnets dekadence
- attraktion, abjektion, transgression og transcendens fra modernisme til postmodernisme
benyt mange lange ord og gå typisk occidentalist-masturbatorisk i det direkte kød på modernitetenDet smukke monster
- dobbeltheder og paradokser i fortællingen om Dorian Gray
Forfald til poetiske vendinger fordi det lyder godt og overse den faktiske betydning af det skrevne.
Moderne monstrøsitet
- Fin de siècle fantasier.
Man går aldrig galt i byen med franske begreber.
Indholdsfortegnelse:
Problemformulering. PAGEREF _Toc388263040 \h 2
Definitioner/Historiske omstændigheder/baggrund.
PAGEREF _Toc388263041 \h 4
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F0063003300380038003200360033003000340031000000
Redegørelse.
PAGEREF _Toc388263042 \h 4
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F0063003300380038003200360033003000340032000000
Redegørelse for anden teori
PAGEREF _Toc388263043 \h 4
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F0063003300380038003200360033003000340033000000
Analyse begynder
PAGEREF _Toc388263044 \h 4
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F0063003300380038003200360033003000340034000000
Nyt emne.
PAGEREF _Toc388263045 \h 5
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F0063003300380038003200360033003000340035000000
Nyt emne.
PAGEREF _Toc388263046 \h 5
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F0063003300380038003200360033003000340036000000
Ny vinkel
PAGEREF _Toc388263047 \h 5
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F0063003300380038003200360033003000340037000000
Analyse i nyt lys: Fortolkning.
PAGEREF _Toc388263048 \h 5
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F0063003300380038003200360033003000340038000000
Underoverskrift
PAGEREF _Toc388263049 \h 5
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F0063003300380038003200360033003000340039000000
Konklusion.
PAGEREF _Toc388263050 \h 5
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F0063003300380038003200360033003000350030000000
Litteraturliste.
PAGEREF _Toc388263051 \h 5
08D0C9EA79F9BACE118C8200AA004BA90B02000000080000000E0000005F0054006F0063003300380038003200360033003000350031000000
Easy peasy.Egentligt indhold:
Vil læse værket med fokus på det groteske som
frigørelsesstrategi og som en fortsættelse af dekadencens tilsvarende funktion
i det forrige århundrede, hvor modernisme bliver en gentagelse af æsteticisme,
grotesk af dekadence, queer af dandyism.
Hedonisme sættes overfor naivitet
og menneskekroppen som definerende grænse for sindet sættes i fokus.
1)
sofistikeret transgression 2) sanselighed og tiltrækkelsen af det abjekte 3)
Queers, freaks og monstre
Hvorfor? Åh, hvorfor er jeg en dandy fanget i en ung kvindelig akademikerkrop? Jeg vil bare have fløjl, opera og rødvin! I går var jeg så desperat efter ikke at skrive opgave, at jeg overspringslæste halvdelen af A Man of No Importance , hele Venus in Furs, første bind af Neil Gaimans Sandman serie, en artikel om statens kunststøtte (og den mulige reduktion), et indlæg om satanisme, og nåede at lede efter lykken i Netto hele to gange. Alligevel kunne jeg simpelthen ikke komme igennem mere end to kapitler af Dennis Cooper's Frisk, den faktisk eksamensrelevante homopornografiske snuff roman. Fordi selv morderiske bøsser åbenbart bliver kedelige, når de er på pensum.
Jeg vil have ferie, så jeg kan komme til at sidde indenfor (ligesom nu) i mørket, med mine solbriller og mine dårlige vaner og få catchet op på mit Deleuze.
Labels:
dekadence,
universitetet
tirsdag den 20. maj 2014
lørdag den 17. maj 2014
Clickity click it
I dag vil jeg gerne dele med dig, det bedste internettet har at byde på.
Dette galleri, der eksemplificerer topmålet af online evolution.
Denne beroligende tumblr.
Denne søvnige kattekilling.
Denne akkumulation af akademisk ekspertise.
Denne kat i en brødskjuler.
Denne praktiske vejrservice, der fortæller dig hvordan det ser ud udenfor i netop dit område, så du aldrig selv behøver at åbne et vindue.
Dette opslagsværk der beskriver alt du nogensinde har følt og troede du var alene med.
Denne video.
Denne komplimenterende gif:
Dette galleri, der eksemplificerer topmålet af online evolution.
Denne beroligende tumblr.
Denne søvnige kattekilling.
Denne akkumulation af akademisk ekspertise.
Denne kat i en brødskjuler.
Denne praktiske vejrservice, der fortæller dig hvordan det ser ud udenfor i netop dit område, så du aldrig selv behøver at åbne et vindue.
Dette opslagsværk der beskriver alt du nogensinde har følt og troede du var alene med.
Denne video.
Denne komplimenterende gif:
Labels:
from de interwebz
Abonner på:
Opslag (Atom)